Over Andrea Rho.
Sinds 2012 maak ik sieraden en andere (kunst)objecten uit duurzame en levendige materialen. Natuurlijke materialen inspireren me en laten me anders kijken naar de wereld; ze laten zien wat belangrijk is en dat er genoeg is zolang je er zuinig mee omgaat.
In mijn werkplaats heb ik een groot scala aan materialen voorhanden; vrijwel alles gerecycled of tweedehands. Bijvoorbeeld: restjes hout van gitaarbouwers en houtbewerkers, antieke schelpen uit tweedehands winkeltjes en fairtrade bladgoud dat ik cadeau kreeg van mijn opa en oma. Ieder materiaal heeft een eigen verhaal. Ik vind het fijn dat ik de herkomst van het materiaal weet en dit kan doorgeven aan de toekomstige eigenaar van het sieraad.
Mijn inspiratie voor ontwerpen haal ik uit verschillende ambachten (bijvoorbeeld grafisch ontwerp, edelsmeden, Japans houtsnijden, kintsugi en fotografie) en rituelen. Van huis uit ben ik sociaal wetenschapper en gefascineerd door culturele uitingen en (de vorming van) rituelen rondom opgroeien, menselijke ontwikkeling en esthetiek.
Technieken waar ik mee werk
Een aantal technieken komt veel terug in mijn werk. Deze zijn deels geleend van ambachten, zoals bijvoorbeeld steenhouwen, houtbewerken, edelsmeden, beton storten en kleien. Andere technieken heb ik geleerd door processen in de natuur als inspiratie te nemen en door veel te experimenteren.
Bij iedere techniek hieronder leg ik uit hoe het grofweg werkt en waar ik ‘m voor gebruik. Je kunt aangeven bij het aanvragen van een sieraad of ik een bepaalde techniek kan gebruiken om jouw sieraad op maat te vervaardigen. Geef dit vooral aan wanneer we de opdracht bespreken.
GEBOGEN HOUT
Sinds 2012 maak ik ringen met de gebogen hout techniek (in het Engels: Bent wood technique). Deze techniek zorgt niet alleen voor dat de houttekening optimaal te zien is, maar geeft de ring z’n stevigheid. These rings won’t snap!
Op het moment dat je een blokje hout neemt, en daar een gat in boort, beschadig je de houtnerven. Daardoor kun je dan de ring niet zo slank maken en voelt het als een blok aan je vinger. Wanneer je het hout buigt, blijven de houtnerven intact. Als je meerdere laagjes hout over elkaar heen buigt, hoe dun die laagjes ook zijn, krijg je een hele sterke ring. Ringen uit gebogen hout kun je een stuk slanker maken en gaan alsnog lang mee. Vooral als je het houtoppervlak goed beschermt met een laagje olie of (idealiter) een laklaag.
TERRAZZO
Terrazzo is een techniek die van oudsher gebruikt wordt voor het versieren van vloeren. Kleine steentjes worden in een zachtere steensoort of in klei gedrukt, waardoor een speels effect ontstaat. Door de bovenste laag mooi te polijsten en lakken, ontstaat een kleurrijk en slijtvast resultaat. Ik heb deze techniek aangepast en gebruik hout als basis (zoals in de haarspeld hiernaast). Daarin leg ik allerlei halfedelstenen en metalen in, van lapis lazuli tot zilver. Ik vind deze techniek zo interessant omdat deze heel veelzijdig is. Je kunt werken met kleine flintertjes materiaal, of hele stukken inleggen als een soort mozaïek.
KINTSUGI
Kintsugi (‘gouden verbinding’ in het Japans) is een techniek die gebruikt wordt om iets wat gebroken is te repareren. Van oudsher herstelde men vooral aardewerk. Met een mengsel van goud en lijm werden de scherven aan elkaar gelijmd waardoor de typische gouden lijnen ontstonden. Naast dat de filosofie van Kintsugi me erg aanspreekt (het gerepareerde is vaak nog mooier dan het origineel; onze levensweg tekent ons), gebruik ik deze techniek graag om mee te experimenteren. De gouden nerf maakt het werk speciaal en kan vooral houtstructuren extra benadrukken. Ik gebruik deze techniek ook om gebroken edelstenen of hout te repareren.
VERSMELTING
Een techniek die ik zelf ontwikkeld heb, waarbij het lijkt alsof de edelsteen (zoals de opaal op de foto) in het hout gegroeid is. Het roept het beeld op van de in de aarde ontstane gesteenten, waarbij edelstenen gevormd worden door hitte en druk. In tegenstelling tot terrazzo kun je met deze techniek meerdere kanten van de edelsteen bekijken (3D), terwijl terrazzo een wat platter mozaïek heeft. Je ziet deze vorm van inleggen zowel bij hangers als bij andere sieraden in mijn collecties, maar in kettingen komt deze meestal het beste tot z’n recht. Vooral zachte stenen en schelpen zijn geschikt als inleg voor deze techniek.
INLEG IN POEDERVORM
Naast het inleggen van hele stenen of stukjes ervan, kan gesteente ook worden ingelegd in poedervorm. De (edel)steen wordt dan vermalen tot een fijne korrelgrootte, waardoor een egale inleg in het hout mogelijk is. Voor iets meer diepte kunnen kleine stukjes steen erbij worden ingelegd. Daarvoor gebruik ik een pincet om de stukjes mooi te plaatsen. Ik gebruik in mijn sieraden vaak verpulverd malachiet (zie ook de foto), lapis lazuli en andere halfedelstenen, die ik in een beschermde omgeving en op een veilige wijze in het sieraad verwerk.
Impact en verantwoording
Bij het maken van sieraden let ik zoveel mogelijk op de duurzaamheid van mijn producten en de voetafdruk die ik achterlaat met mijn werkzaamheden. Het is mijn droom om helemaal circulair werken. Dat komt hopelijk in de nabije toekomst! Voor nu doe ik het volgende:
– Ik gebruik (m.u.v. prints) geen plastic en andere schadelijke materialen om producten te verzenden. Ook hergebruik ik inpakmateriaal als vloeipapier en druk ik mijn kaartjes e.d. alleen op gerecycled papier dat niet gebleekt is.
– Ik minimaliseer de inkoop van nieuwe materialen. En wanneer ik nieuw inkoop, zorg ik dat het materiaal zo duurzaam mogelijk verkregen is met oog voor mens en natuur.
– Vrijwel al het hout dat ik verwerk in mijn sieraden is tweedehands materiaal (restjes van gitaarbouwers, houtbewerkers en particulieren). Het hout dat ik over hou, geef ik door aan anderen die er weer mooie dingen mee kunnen maken.
– Ik koop alleen gecertificeerd goud en zilver in. Deze metalen zijn (in het geval van goud) gerecycled uit ‘afval’ uit de goudbranche of fairtrade verkregen.
Bezoekadres / Studio
Andrea Rhodenborgh
Concordiastraat 68, ruimte 0.10
3551EM, Utrecht
KVK nr. 66643716